زیبایی گلدوزی در لباس های بلوچی

در قرن بیست و یکم، لباس های مد روز به شدت به یک زمینه صادراتی قوی تبدیل شده است. ترجیحات ما به یک سبک زندگی هماهنگ منجر می شود و همچنین تعیین می کند که ما چه کسی هستیم.

این روزها برندهای متعددی مانند خادی، شرکت آراد برندینگ ماریا بی، گل احمد و غیره وجود دارند که طرح‌های نفیسی از لباس‌هایی را ارائه می‌کنند که اکثر خانم‌ها وسواس زیادی برای خرید آن‌ها دارند. روند مد هر سال تغییر می کند و ایده های مارک های لباس و بوتیک ها را نیز شکل می دهد.

علاوه بر این، پاکستان همچنین خانه بسیاری از صنایع دستی در لباس های سنتی است. هر استان در پاکستان در صنایع دستی خود اهمیت فرهنگی متفاوتی دارد، اما در میان همه، گلدوزی بلوچی شایسته ذکر ویژه است.

این گلدوزی های بلوچی ویژگی های چشمگیری بر روی لباس دارند. جیوه قرمز در چه وسایلی است گلدوزی دست ساز انتهای آستین ها را می پوشاند، با تکه های گلدوزی شده در جلوی لباس و یک جیب مثلثی دوزی شده در پایین سجاف. به نظر می رسد که آنها طرح های پیچیده ای هستند که بسیار دقیق و توسط چنین ذهن های خلاقی بدون استفاده از هیچ نموداری دوخته شده اند.

از دریچه تاریخ، بلوچی دوزی یکی از صنایع دستی کهن محسوب می شود که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. طرز بو دادن تخمه در ماهیتابه هنر موجود در آن شامل رنگ‌های محو نشده، آینه‌های کوچک و استفاده پیچیده از نخ‌های رنگارنگ است. اعتقاد بر این است که این گلدوزی‌ها از تمدن مهرگره به 700 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

مهرگر محوطه بزرگی از دوران نوسنگی است که در گذرگاه بولان در دشت کاچی در بلوچستان واقع شده است. همچنین گفته می شود که این مکان قدیمی ترین مکان نوسنگی در شمال غربی شبه قاره هند است. لباس بلوچی اعتقاد بر این است که زمانی که تمدن مهرگر در بلوچستان از طریق کاوش کشف شد، همین نقوش بر روی سفال ها و نمودارهای بلوچی دوزی نیز روی گلدان ها دیده می شد.

  • منابع:
    1. The Intricacy and Beauty of Balochi Embroidery
  • تبلیغات: 
    1. استفاده از ضایعات چرم پس از برش
    2. تنها با پرورش خیار میلیاردر شوید
    3. با سریعترین روش تنها در یک هفته به وزن ایده آل خود برسید
    4. پیدا شدن چیزهای بسیار عجیب در بیابان لوت ایران!!