شخصی با خوردن برنج هاشمی در زنجان توانست جان خود را نجات بدهد

مصرف گسترده انواع برنج هاشمی در زنجان اصلاح شده ژنتیکی معروف به برنج طلایی یک استراتژی قوی و مقرون به صرفه برای مبارزه با کمبود ویتامین A ارائه می دهد.

کمبود تامین A (VAD) حداقل در سه دهه گذشته میلیون‌ها کودک را در کشورهای کمتر توسعه‌یافته کشته است – تقریباً سالانه 2 میلیون کودک در اوایل دهه 1990.

اگرچه این تعداد در حال کاهش است، اما در آغاز هزاره 266200  تخمین زده شد.
مصرف انواع برنج اصلاح شده ژنتیکی معروف به برنج طلایی (GR) یک استراتژی قوی و مقرون به صرفه برای مبارزه با VAD ارائه می دهد. اما این نوآوری به دلیل ترس یا اتهامات نادرست کنار گذاشته شده است و منجر به از دست رفتن زندگی های بی شماری شده است.

به استثنای فیلیپین اخیر، دولت ها کشت GR را تایید نکرده اند. ما معتقدیم که باید به طور گسترده مورد تایید قرار گیرد و فرصتی برای نجات و بهبود زندگی داده شود.

برنج
در کشورهای با درآمد بالا که جمعیت آنها به غذاهای متنوعی دسترسی دارند، VAD نادر است. با این حال، در بسیاری از کشورهای کم درآمد، جمعیت دسترسی محدودی به غذاهای غنی از ویتامین A یا بتاکاروتن، یک پیش ساز ویتامین A دارند. از این رو، نرخ VAD می تواند به طور خطرناکی در کودکان بالا باشد. اخیراً پیشرفت هایی صورت گرفته است.

از سال 1991 تا 2013، نرخ VAD در میان کودکان در کشورهای با درآمد کم و متوسط از 39٪ به 29٪ کاهش یافته است، با پیشرفت های قابل توجه در میان کودکان در شرق و جنوب شرق آسیا.

با این حال، کودکان در جنوب صحرای آفریقا و جنوب و جنوب شرق آسیا همچنان به طور نامتناسبی VAD و خطرات مرتبط با آن را تجربه می کنند: بیماری های عفونی و اسهالی، نابینایی غیرقابل برگشت و سایر آسیب های حسی، و مرگ زودرس.