ظروف مسی کیلویی دست دوم  که در ساخت هواپیمای جنگی به کار گرفته شد

سمیت مس به خوبی شناخته شده است، مس هم عنصری ضروری است و هم در سطوح بالاتر سمی است.

همانطور که می دانید، قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر مس می تواند اثرات نامطلوب حاد بر روی کبد ایجاد کند و همچنین علائم گوارشی مانند درد شکمی، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، اسهال و استفراغ را ایجاد کند.

عمدتاً، چندین مطالعه گزارش کرده‌اند که مصرف غلظت‌های بیشتر ظروف مسی کیلویی دست دوم در آب آشامیدنی در سمیت کبدی عمدتاً در نوزادان و کودکان ایجاد شده است.

علاوه بر این، سازمان جهانی بهداشت حالت تهوع را به عنوان علامت اصلی برای ارزیابی اثرات جدی مرتبط با مصرف آب حاوی مس بیشتر تشخیص داده است.

ظروف

با این حال، به دلیل اندازه عناصر مس، بیشتر محتوای مس در استخوان و ماهیچه وجود دارد. مس در سرولوپلاسمین وجود دارد که پروتئینی است که در کبد ساخته می شود.

بنابراین، سرولوپلاسمین مس را از کبد به جریان خون و سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کند. حدود نیمی از مس از طریق صفرا و نیمی دیگر که در بدن وجود دارد از طریق ترشحات گوارشی دفع می شود. وقتی مس بیش از حد وجود داشته باشد، یون‌های مس اضافی آزاد باعث آسیب به اجزای سلولی می‌شوند. مقدار مس سلولی با دریافت و خروج یون های مس تعیین می شود. مس در مقادیر بیش از حد نه تنها باعث استرس اکسیداتیو می شود بلکه به DNA آسیب می رساند و تکثیر سلولی را کاهش می دهد. علائم مسمومیت مس زمانی دیده می شود که سولفات مس بیش از 1 گرم خورده شود.

مسمومیت مس ناشی از نقص متابولیک که ارثی است به عنوان اولیه طبقه بندی می شود و زمانی که ناشی از مصرف زیاد مس و دفع کم (به دلیل فرآیند پاتولوژیک درگیر) باشد ثانویه در نظر گرفته می شود. مسمومیت مس می تواند ناشی از مصرف غذاهای اسیدی باشد که در ظروف مسی بدون پوشش پخته شده اند یا در معرض مس اضافی در آب آشامیدنی قرار می گیرند یا از طریق سایر عوامل محیطی. سمیت مس در افراد سالم بدون کمبود هموستاز مس ارثی غیرمعمول است.