فروش بطری پلاستیکی اسپری دار در ایران ممنوع شد

نگرانی اصلی در مورد میزان تولید و مصرف پلاستیک و بطری پلاستیکی اسپری دار افزایش حجم زباله های پلاستیکی در جهان است که تخمین زده می شود تا سال 2030 به 111 میلیون تن برسد (EcoWatch, 2018)

به دلیل رشد مداوم تقاضا و عرضه پلاستیک به عنوان بخشی از روزانه.

زندگی در سراسر جهان با این وضعیت پیش بینی شده، بنابراین بسیار مهم است که روش های پایدار و کارآمد برای مدیریت زباله های پلاستیکی در جوامع معاصر اتخاذ، توسعه و استفاده شود.

این امر در حصول اطمینان از توسعه ظرفیت‌های فنی و حرفه‌ای مورد نیاز هر کشور برای مدیریت پایدار زباله‌های پلاستیکی و بدون اتکا به کشور دیگری برای مدیریت زباله‌های پلاستیکی (PWM) بسیار مهم است.

برای اطمینان از اینکه این تفکر نادرست نیست، چین که به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده و استفاده‌کننده زباله‌های پلاستیکی در جهان شناخته می‌شود، از سال 2017 سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای واردات زباله‌های پلاستیکی به این کشور اعمال کرده است (بروکز و همکاران، 2018). این تغییر تاکتیکی در تجارت زباله های پلاستیکی توسط دولت چین نشان می دهد که برای هر کشور منطقی است که روشی استراتژیک برای مقابله با موضوع تولید زباله های پلاستیکی ایجاد کند.

اگرچه سیستم‌های ملی جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی و سیاست‌های اجباری برای استفاده از زباله‌های پلاستیکی بازیافتی برای بازیافت حلقه بسته در بطری‌ها، ورق‌ها، الیاف و سایر محصولات قابل فروش در اکثر کشورهای توسعه‌یافته (مانند آلمان، بلژیک، هلند، ژاپن، چین) وجود دارد.

کانادا، بریتانیا و ایالات متحده)، متأسفانه، بسیاری از کشورهای در حال توسعه هنوز چنین اقداماتی را به طور مؤثر انجام نداده اند، که در نتیجه تصمیم دولت ها در مورد نحوه برخورد با زباله های رو به رشد بطری های پلاستیکی را به یک چالش بزرگ تبدیل می کند.

برای اثبات این گفته، داده‌های مربوط به تولید زباله‌های پلاستیکی و سهم زباله‌های پلاستیکی که به‌طور ناکافی در آفریقا مدیریت می‌شوند برای سال 2010 از Jambeck و همکاران استخراج شد.