لوله زهکشی که باعث کشته شدن هزاران حلزون شد

زهکشی کشاورزی در سراسر جهان نقش مهمی در تولید مواد غذایی و حفظ منابع خاک ایفا می کند و در عین حال از سرمایه گذاری در تولید کشاورزی و پروژه های آبیاری محافظت می کند.

این می تواند عملکرد محصول و بهره وری زمین را به ویژه در خاک هایی با زهکشی ضعیف و در موارد غرقابی طولانی مدت بهبود بخشد.

هم لوله زهکشی زیرسطحی و هم تکنیک های نصب به کار رفته سابقه ای طولانی به دوران ماقبل تاریخ دارند.

با گذشت زمان، مواد جدید زهکشی زیرسطحی، تکنیک های نصب و تجهیزات مدرن به طور مداوم برای بهره گیری از پیشرفت های تکنولوژیکی ارائه شده از طریق تحقیق و توسعه توسعه یافتند، در حالی که برنامه ریزی و سازماندهی فرآیند اجرا بهبود یافت.

مواد جدید امروزی و روش‌های نصب بهبودیافته می‌توانند راه‌حل‌هایی برای مشکلاتی که هنوز حل نشده‌اند، ارائه دهند، در حالی که گاهی اوقات راه‌حل‌های جدیدی ایجاد می‌کنند.

این مقاله تکامل مواد اولیه زهکشی زیرسطحی و تکنیک‌های نصب آنها را در طول زمان و همچنین روندهای احتمالی آینده در طراحی و کاربرد سیستم زهکشی را در نظر می‌گیرد.

اهمیت زهکشی مناسب زمین های کشاورزی از دیرباز شناخته شده است، با توجه به این واقعیت که زهکشی احتمالاً به قدمت خود کشاورزی است و قدمت آن از دوران باستان می باشد.

در دوران باستان، مانند امروز، مشکلات جدی زهکشی در مناطق آبی در چندین منطقه از جهان رخ می داد.

این احتمالاً دلیل زوال و ناپدید شدن برخی از تمدن های باستانی مبتنی بر آبیاری (به عنوان مثال، بین النهرین) است زیرا آنها نتوانستند به دلیل زهکشی ضعیف زمین با خطرات مقابله کنند.

امروزه در چندین منطقه جهان، برخی از زمین‌های کشاورزی (مانند دشت‌های ساحلی، دره‌های رودخانه‌ها و دشت‌های داخلی) ظرفیت زه‌کشی طبیعی محدودی دارند که به دلیل زه‌کشی ضعیف خاک‌های ناحیه ریشه و یا سطح آب کم عمق است.

برای ایجاد یک محیط ریشه مناسب برای حداکثر تولید محصول در این شرایط، زهکشی مصنوعی برای کنترل غرقابی منطقه ریشه و تجمع نمک، یا جلوگیری از سیل سطحی در دوره‌های بارندگی زیاد مورد نیاز است.

به طور خاص، زهکشی زمین بخشی از مدیریت آب کشاورزی برای افزایش رشد محصول و حفظ بهره وری خاک است.

به طور خاص، اهداف مستقیم یک سیستم زهکشی زمین عبارتند از:

(الف) حذف مازاد آب سطحی و زیرسطحی.

(ب) حفظ سطح آب زیرزمینی برای هوادهی و قابلیت تردد مناسب در ناحیه ریشه.

ج) حذف نمک های محلول اضافی از ناحیه ریشه مرتبط با آب آبیاری اعمال شده یا آب های زیرزمینی کم عمق به سمت بالا