بهترین فرش ایران باستان

آیا تا به حال سعی کرده اید نام ایران را در میان گفت و گو درباره صنایع دستی و سوغات کشورهای مختلف جهان بیاورید؟ در مورد فرش ایرانی چه شنیده اید؟ آیا تا به حال از کسی پرسیده اید که با ذکر کلمه “فارسی” چه چیزی به ذهنش می رسد؟ پاسخ آنها چه بود؟ شاید گربه ایرانی یا فرش ایرانی؟

نام ایران در میان بسیاری از چیزهای دیگر با قالی و فرش گره خورده است. این محصولات بیش از 2500 سال از نام و میراث کشور پیروی می کنند. اسطوره و تاریخ حضور فرش و قالی بافی را از دیرباز در ایران ثابت می کند. این حضور همیشگی تأثیرات خود را در هنر قالی بافی، روفرشی کشدار ایرانی ۱۲ متری، مواد مختلف، طرح‌های متنوع و علاقه و رشد ملی در تولید چیزی که به حق هنر تلقی می‌شود، سنگ‌پایه سبک زندگی ایرانی نیز بوده است.

گربه یا فرش؟ فارسی!
کمربند فرش ایرانی
یک کمربند فرضی بر روی نقشه جهان وجود دارد که کشورهایی را نشان می دهد که برای مدت طولانی به تولید فرش دستباف معروف هستند و بهترین طرح ها و کیفیت ها را دارند. کشورهایی مانند ترکیه، هند، نپال، پاکستان، افغانستان و چین از جمله این کشورها هستند. ایران که از نظر جغرافیایی در مرکز این کمربند قرار دارد، چه طرح و چه کیفیت بالای محصول نهایی، بهترین تولیدکننده فرش دستباف و روکش مبل سلطنتی جدید، در جهان محسوب می شود. حتماً در برخی از کنسرت ها یا استودیوهای ضبط موسیقی در سرتاسر کره زمین متوجه وجود فرش ایرانی روی صحنه ها شده اید. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا؟ نمی تواند فقط به خاطر زیبایی آن باشد! البته نه، ظرافت و طراحی جدا از هم، به دلیل بافت سخت فرش ایرانی است که در نهایت به نوازندگان در نحوه صدای موسیقی کمک می کند.

فرش ایرانی از کجا می آید؟
فرش پازیرک
افسانه ای در مورد پادشاه بزرگ ایران، کوروش کبیر وجود دارد. می گوید در حمله به بابل در سال 539 قبل از میلاد بود که کوروش با فرش و زیباترین مدل تونیک زنانه، آشنا شد و آن را به ایرانیان معرفی کرد و همه چیز از اینجا شروع شد.

اینکه آیا این داستان درست است یا نه، نمی‌توانیم مطمئن باشیم، زیرا هیچ مدرک محکمی وجود ندارد. با این حال، اسنادی در ادبیات یونان باستان وجود دارد، به عنوان مثال، در آناباسیس گزنفون، که فرش ایرانی را به عنوان محصولی گرانبها معرفی می کند که شایسته استفاده به عنوان هدایای دیپلماتیک است.

با این وجود، مهم‌ترین شواهد تاریخ فرش ایرانی و سارافون، فرش پازیریک است که در موزه ارمیتاژ نگهداری می‌شود. این گور در یک گور باستانی در سیبری پیدا شد که آزمایش رادیوکربن تقریباً 2500 سال قدمت دارد. قابل توجه در فرش پازیریک، بافت مستحکم و طرحی استادانه است که نشان از سالها تجربه و دانش در قالی بافی دارد.

  • منابع:
    1. Persian Carpets: Heaven under your Feet
  • تبلیغات: 
    1. تامین زعفران سرگل شکسته عمده
    2. کشف بوی فضا توسط دانشمند ایرانی!!
    3. مرجع فروش موزاییک طرح موج 30*32
    4. عرضه شمع سویا با بهترین کیفیت در بازار